Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Krotoszynie to jedyna szkoła w południowej Wielkopolsce i jedna z siedmiu w naszym województwie biorąca udział w projekcie współfinansowanym ze środków UE – „New-Tech Program rozwoju praktycznych kompetencji nauczycieli zawodów branż nowych technologii”.
Nauczyciele przedmiotów zawodowych informatycznych – Dariusz Konieczny, Przemysław Wójcik i Dariusz Włodarczyk – uczestniczyli w praktykach z zakresu nowych technologii IT w Instytucie Technik Innowacyjnych EMAG w Katowicach.
Instytut ów zajmuje się pracami naukowymi, badawczo-rozwojowymi, konstrukcyjnymi oraz ekspertyzami w zakresie informatyki, elektrotechniki, automatyki, łączności, racjonalnego użytkowania paliw i energii oraz ochrony środowiska. Główne aspekty badań, projektów i wdrożeń obejmują systemy geofizyczne, aparaturę medyczną, elektrotechnikę, systemy telekomunikacyjne automatykę przemysłową czy systemy gazometryczne.
W czasie dwutygodniowych praktyk nauczyciele mogli doskonalić się w takich kwestiach jak zagadnienia programistyczne, technologia produkcji, system wdrożeń oraz system OSCAD (Otwarty Szkieletowy System Zarządzania Ciągłością Działania). Krotoszynianie uczestniczyli więc w laboratoriach i ćwiczeniach z zakresu wirtualizacji środowisk, systemu kontroli wersji, modelowania w języku UML, programowania Java czy zintegrowanego środowiska programistycznego – NetBeans.
Całość uzupełniały pokazy, demonstracje i laboratoria – pokaz robota inspekcyjnego i czujników gazometrycznych, pokazy systemów sejsmicznych, Laboratorium Technik Semantycznych, pokaz i ćwiczenia Protage.
Jednym z założeń, a zarazem korzyścią tego projektu jest podniesienie kwalifikacji zawodowych nauczycieli czterech branż nowych technologii: IT, telekomunikacja, elektronika oraz elektroenergetyka. Szkoły, które zostały zakwalifikowane do projektu, muszą kształcić uczniów w tych zawodach. Aktualizacja wiedzy nauczycieli skutkuje doskonaleniem warsztatu pracy z uczniem, a co za tym idzie – lepszym przygotowaniem młodzieży do egzaminów zawodowych.
Inne korzyści to: wdrożenie przez przeszkolonych w ramach projektu nauczycieli nowoczesnych metod w procesie kształcenia zawodowego, nawiązanie współpracy z nowoczesnymi przedsiębiorstwami, a tym samym stworzenie potencjalnej możliwości zorganizowania dla uczniów dni otwartych w firmie oraz praktyk, podniesienie – w sytuacji niżu demograficznego i problemu z rekrutacją – atrakcyjności oferty szkoły poprzez wprowadzenie nowych technologii i rozwiązań organizacyjnych do dydaktyki, a tym samym podniesienie prestiżu placówki i wzmocnienie jej pozycji w środowisku lokalnym.
OPRAC. (ANKA)
FOT. Przemysław Wójcik, Dariusz Konieczny i Dariusz Włodarczyk