Niedawno w Poznaniu odbyła się nadzwyczajna sesja Sejmiku Województwa Wielkopolskiego, której tematem przewodnim była sytuacja izb rzemieślniczych: „Dziś i jutro wielkopolskiego rzemiosła”. W obradach uczestniczyli przedstawiciele Wielkopolskiej Izby Rzemieślniczej, Izby Rzemieślniczej w Kaliszu oraz Krotoszyńskiej Izby Rzemieślniczej. Zaproszeni zostali starsi cechów z całego województwa, dyrektorzy spółdzielni rzemieślniczych oraz starostowie.
Z pomocą prezentacji multimedialnej pokazano potencjał poszczególnych izb rzemieślniczych w kontekście kształcenia i przygotowania młodych ludzi do zawodu. – Nasza izba, wraz z poznańską i kaliską, stanowią 1/4 potencjału rzemieślniczego w Polsce, jeśli chodzi o przygotowanie uczniów do zawodu w całym województwie wielkopolskim. Na tle wszystkich zaprezentowanych na sesji izb krotoszyńska nie wychodzi wcale na najmniejszą, a działamy tylko na terenie powiatu – oznajmia Józef Januszkiewicz, prezes Krotoszyńskiej Izby Rzemieślniczej. Na sesji zaprezentowano działalność szkół rzemieślniczych z Konina i Wągrowca oraz krotoszyńskiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego
Przyjęto szereg postulatów izb rzemieślniczych, które skierowano do rządu RP. Dotyczą one uregulowań prawnych w kwestii pracowników rzemiosła, spraw gospodarczych i zmniejszenia biurokracji w działalności gospodarczej oraz przewlekłych postępowań sądowych.
Prezes Józef Januszkiewicz zapowiedział również, że 24 kwietnia w budynku Cechu Rzemiosł Różnych w Krotoszynie odbędzie się narada oświatowa „Branżowa szkoła w nowej reformie oświatowej”, na którą zaproszeni zostali minister Anna Zalewska i senator Łukasz Mikołajczyk.
- Będzie dyskusja na temat stanu naszej edukacji i zmian wprowadzanych w ramach reformy. Uważam ją za słuszną, jeśli chodzi o zmiany w kształceniu zawodowym młodych ludzi – stwierdza Józef Januszkiewicz.
MICHAŁ KOBUSZYŃSKI
FOT. Krotoszyńska Izba Rzemieślnicza
Postulaty izb rzemieślniczych, skierowane do rządu RP:
1.Możliwość zawierania umów o praktyczną naukę zawodu na warunkach młodocianego pracownika z osobami, które ukończyły 18 lat.
2.Efektywna organizacja czasu nauki zawodu młodocianych pracowników (tydzień nauki w szkole, tydzień u pracodawcy).
3.Wprowadzenie tytułu kwalifikacyjnego „pomocnik czeladnika”.
4.Wprowadzenie możliwości realizacji kursów dokształcających dla pracowników młodocianych, uczących się teorii zawodowej w klasach wielozawodowych w formie e-learningu.
5.Rozwój sieci doradców zawodowych w gimnazjach i szkołach podstawowych.
6.Zwiększenie subwencji oświatowej dla szkół zawodowych na młodocianych pracowników.
7.Rozszerzenie możliwości korzystania ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego przez firmy jednoosobowe oraz osoby współpracujące przy wykonywaniu rzemiosła.
8.Zwiększenie dostępu firm mikro i małych do funduszy unijnych (utworzenie specjalnego funduszu pożyczkowego dla rzemiosła).
9.Wprowadzenie obowiązku posiadania kwalifikacji zawodowych przy wykonywaniu rzemiosł związanych z ochroną życia i zdrowia społeczeństwa.
10.Wprowadzenie powszechnego samorządu gospodarczego rzemiosła.
11.Zwiększenie stabilności systemu prawnego regulującego prowadzenie działalności gospodarczej.
12.Zmniejszenie biurokracji w prowadzeniu działalności gospodarczej.
13.Racjonalna implementacja prawa unijnego do polskiego systemu prawnego.
14.Skrócenie postępowań sądowych w sprawach gospodarczych.
15.Usprawnienie funkcjonowania systemu zamówień publicznych.
16.Zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.
17.Zwiększenie znaczenia podatku od nieruchomości jako narzędzia stymulacji rozwoju działalności gospodarczej.