Wraz z nowym rokiem kalendarzowym 10 tysięcy uczniów wielkopolskich szkół podstawowych połączyło swoje siły w nietypowym zadaniu. Młodzi badacze rozpoczynają bowiem tworzenie jedynej w swoim rodzaju „Cyfrowej Dziecięcej Encyklopedii Wielkopolan”. To jak dotychczas największy unijny projekt edukacyjny w Wielkopolsce, skierowany do podstawówek.
Jak uczniowie poradzą sobie z takim wyzwaniem? Zadanie nie jest łatwe. Trzeba samodzielnie napisać cyfrową, dostępną w Internecie, encyklopedię poświęconą żyjącym i nieżyjącym Wielkopolanom – tym sławnym i nieco zapomnianym. Projekt obejmuje 226 szkół podstawowych województwa wielkopolskiego i angażuje do tego ambitnego zadania blisko 10 tysięcy uczniów i prawie 700 przedstawicieli kadry oświatowej.
Tworzenie encyklopedii odbywać się będzie według metody projektów, która stwarza uczniom możliwość bycia aktywnymi twórcami i poszukiwaczami wiedzy, odpowiedzialnymi za ostateczny kształt projektu. – Rola szkoły zmienia się bardzo dynamicznie i to właśnie w metodzie projektów można upatrywać możliwości wyzwolenia w uczniach pewnych umiejętności, które są niekiedy ważniejsze od samej wiedzy. Bywa, że cenniejsza od wyuczenia się na pamięć dat, miejsc i nazwisk jest umiejętność ich odnalezienia w źródłach, powiązania i umiejscowienia w czasie – mówi Agnieszka Stefańska, koordynator z ramienia Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, Lidera Projektu „Cyfrowa Dziecięca Encyklopedia Wielkopolan”.
Korzyści jest wiele
Udział w projekcie rozwija nie tyko kompetencje uczniów oraz nauczycieli, ale również pomaga w tworzeniu nowoczesnych szkół. Co zatem zyskują podstawówki uczestniczące w projekcie? – Przede wszystkim dostęp do szerokopasmowego Internetu – wyjaśnia Łukasz Rumatowski, dyrektor Wielkopolskiego Oddziału Ogólnopolskiej Fundacji Edukacji Komputerowej, Partnera Projektu. – Szkoły zostały także wyposażone w nowoczesne serwerownie, a każdy zespół uczniowski otrzymał laptopy i tablety, które posłużą im do pracy nad projektami – dodaje.
Jednak korzyści wynikające z pracy nad encyklopedią można rozpatrywać nie tylko w wymiarze materialnym. Kluczową wartością projektu jest budowanie lokalnej i regionalnej tożsamości, ukazanie dobrych wzorców i przykładów, że bohaterowie są wśród nas.
Przygotowania do startu
Tak duże przedsięwzięcie edukacyjne potrzebuje odpowiedniego wsparcia merytorycznego i technologicznego. Dlatego dyrektorzy „encyklopedycznych” szkół uczestniczyli w kilkudniowych seminariach, poświęconych stosowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu. Wsparcie merytoryczne uzyskali również opiekunowie młodych badaczy, którzy wzięli udział w warsztatach poświęconych nauczaniu metodą projektów, poszukiwaniu informacji z różnorodnych źródeł oraz tajnikom sztuki filmowej i dziennikarskiej.
Dodatkowe przygotowanie jest niezwykle ważne, ponieważ całkowicie zmienia się paradygmat nauczania. – Nauczyciel, zamiast bycia „skarbnicą wiedzy”, staje się koordynatorem procesu nauczania. To sami uczniowie podejmują decyzje, jakie zadania będą realizować, jak się nimi podzielą oraz jakie przyjmą metody ich realizacji. Taka zmiana to duże wyzwanie dla nauczycieli, ponieważ zadania różnią się od tych, jakie stawiane są im na co dzień w szkole – wyjaśnia Agnieszka Stefańska.
Od czego zależy powodzenie projektu? Jego twórcy stawiają przede wszystkim na zaangażowanie nauczycieli, którzy opiekują się grupami projektowymi – to oni mają zaszczepić w dzieciach chęć stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi. Równie ważna jest umiejętność pracy metodą projektów i skuteczne wykorzystywanie jej w praktyce. O kim zatem pisać będą uczniowie? Jakie historie odkryją i co ich najbardziej zaciekawi? O tym dowiemy się już za kilka miesięcy.
Projekt „eSzkoła Wielkopolska – Cyfrowa Dziecięca Encyklopedia Wielkopolan” to „Projekt Systemowy Województwa Wielkopolskiego”, zatwierdzony przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego, a realizowany w partnerstwie Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu (ODN) – Lidera Projektu i Ogólnopolskiej Fundacji Edukacji Komputerowej Oddział Wielkopolski w Poznaniu (OFEK) – Partnera Projektu.
OPRAC. (ANKA)