- To historyczny moment. Dokonała się rewolucja śmieciowa – mówił na zakończenie niedawnej sesji Rady Miejskiej w Krotoszynie burmistrz Julian Jokś. W środę, 12 grudnia, krotoszyńscy radni podjęli bowiem kilka bardzo ważnych uchwał w sprawie gospodarowania odpadami komunalnymi. Od lipca przyszłego roku mieszkańców gminy czeka wiele zmian w kwestii odbioru śmieci.
- W Unii Europejskiej byliśmy ostatnim krajem, w którym gminy nie miały władztwa nad śmieciami – oznajmił burmistrz Jokś. Teraz jednak to się zmieni. Do końca tego roku wszystkie gminy mają obowiązek podjęcia stosownych uchwał w sprawie odpadów komunalnych.
Od lipca 2013 śmieci będą odbierane od właścicieli nieruchomości, w/na których nikt nie mieszka. Chodzi tutaj o cmentarze, ogródki działkowe, targowiska, miejskie instytucje kultury, instytucje państwowe i samorządowe oraz o przedsiębiorstwa, gdzie zatrudnia się do dziesięciu osób w przeliczeniu na pełne etaty. Są to więc miejsca, w których odpady niewątpliwie powstają.
Każdego mieszkańca z pewnością najbardziej interesują opłaty związane z odbiorem śmieci. Stawka za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomości zamieszkanej wyniesie 18 złotych miesięcznie od jednego mieszkańca (czyli – dla przykładu – 4-osobowa rodzina zapłaci 72 zł) albo 12 zł (4-osobowa rodzina – 48 zł), jeśli śmieci będą gromadzone i odbierane w sposób selektywny. Droższa opcja zakłada możliwość oddania 240 litrów odpadów zmieszanych na miesiąc w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Śmieci posegregowane będą odbierane w ilości nieograniczonej.
Jak z tego wynika, będzie się opłacało segregować wyprodukowane przez nas odpady, albowiem dzięki temu 4-osobowa rodzina zaoszczędzi w miesiącu 24 zł. Selektywnie odbierane będą: papier i tektura (makulatura), tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe i metale, szkło, odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz odpady zielone. Jeżeli zaś chodzi o stawki opłat dla nieruchomości niezamieszkanej, to będą one zależały od wielkości pojemnika (ich pełne zestawienie prezentujemy poniżej – przyp. red.).
Opłatę za odbiór śmieci będzie trzeba uiszczać do 15 dnia każdego miesiąca, począwszy od lipca 2013. Uzyskane w ten sposób pieniądze gmina przeznaczy na pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
Odbieranie zmieszanych śmieci od właścicieli nieruchomości zamieszkanych, w których jest nie więcej niż siedem lokali, prowadzone będzie raz na tydzień w mieście i co dwa tygodnie na terenach wiejskich. Z budynków, w których jest więcej niż siedem mieszkań, odpady będą odbierane raz w tygodniu. W przypadku nieruchomości niezamieszkanych sprawa jest bardziej złożona i najprawdopodobniej wiele szczegółów jeszcze przed lipcem ulegnie modyfikacji.
Warto dodać, iż krotoszyńscy radni zdecydowali także o utworzeniu związku międzygminnego „EKO-SIÓDEMKA”. W jego skład mają wejść wszystkie gminy powiatu krotoszyńskiego oraz Cieszków. – Celem (związku – przyp. red.) będzie wspólne wykonywanie zadań publicznych w zakresie gospodarki odpadami oraz zadań dotyczących zwierząt. Stworzenie nowoczesnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi przy współudziale wielu gmin daje możliwości obniżenia kosztów realizacji tego zadania, jak również pozwala na efektywniejsze ich wykorzystanie – czytamy w uzasadnieniu uchwały.
Po podjęciu wszystkich uchwał burmistrz Jokś nie krył radości. – Pragnę wszystkim radnym podziękować za merytoryczną dyskusję i za tak zdecydowane wsparcie tych trudnych decyzji – powiedział włodarz Krotoszyna. – Jednocześnie chcę złożyć deklarację, że jeśli sejm upora się z wszystkimi nieścisłościami ustawowymi, będę proponował modyfikacje tych nowych przepisów, aby były one w jak najmniejszym stopniu dokuczliwe dla mieszkańców miasta i gminy. W podobnym tonie wypowiadał się Franciszek Marszałek, szef Departamentu Inżynierii Miejskiej. – Wypracowaliśmy najlepszy kompromis – stwierdził. – Te przepisy spowodują, że śmieci wreszcie znikną z lasów czy przydrożnych rowów, że ludzie przestaną palić w piecach tworzywa sztuczne. Największym rezultatem będzie nasze czyste środowisko – spuentował F. Marszałek.
ANDRZEJ KAMIŃSKI
Stawki opłat za odbiór odpadów komunalnych dla nieruchomości niezamieszkanych
Odpady zmieszane:
- za pojemnik o pojemności 120 litrów – 20 zł
- za pojemnik o pojemności 240 l – 40 zł
- za pojemnik o pojemności 770 l – 123 zł
- za pojemnik o pojemności 1100 l -173 zł
- za 1 m3 odpadów w pojemniku lub kontenerze o pojemności większej niż 1100 l – 157 zł.
Odpady zbierane w sposób selektywny:
- za pojemnik o pojemności 120 l – 15 zł
- za pojemnik o pojemności 240 l – 29 zł
- za pojemnik o pojemności 770 l – 88 zł
- za pojemnik o pojemności 1100 l – 124 zł
- za 1 m3 odpadów w pojemniku lub kontenerze o pojemności większej niż 1100 l – 112 zł