Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
rozumiem
Widzimy się co WTOREK!
Łączy nas powiat
Kontakt redakcja@glokalna.pl
Dzisiaj jest: 25 listopada 2024, poniedziałek imieniny obchodzą: Katarzyna, Erazm

Dokonuje się śmieciowa rewolucja

Dokonuje się śmieciowa rewolucja

- To historyczny moment. Dokonała się rewolucja śmieciowa – mówił na zakończenie niedawnej sesji Rady Miejskiej w Krotoszynie burmistrz Julian Jokś. W środę, 12 grudnia, krotoszyńscy radni podjęli bowiem kilka bardzo ważnych uchwał w sprawie gospodarowania odpadami komunalnymi. Od lipca przyszłego roku mieszkańców gminy czeka wiele zmian w kwestii odbioru śmieci.

 

- W Unii Europejskiej byliśmy ostatnim krajem, w którym gminy nie miały władztwa nad śmieciami – oznajmił burmistrz Jokś. Teraz jednak to się zmieni. Do końca tego roku wszystkie gminy mają obowiązek podjęcia stosownych uchwał w sprawie odpadów komunalnych.

Od lipca 2013 śmieci będą odbierane od właścicieli nieruchomości, w/na których nikt nie mieszka. Chodzi tutaj o cmentarze, ogródki działkowe, targowiska, miejskie instytucje kultury, instytucje państwowe i samorządowe oraz o przedsiębiorstwa, gdzie zatrudnia się do dziesięciu osób w przeliczeniu na pełne etaty. Są to więc miejsca, w których odpady niewątpliwie powstają.

Każdego mieszkańca z pewnością najbardziej interesują opłaty związane z odbiorem śmieci. Stawka za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomości zamieszkanej wyniesie 18 złotych miesięcznie od jednego mieszkańca (czyli – dla przykładu – 4-osobowa rodzina zapłaci 72 zł) albo 12 zł (4-osobowa rodzina – 48 zł), jeśli śmieci będą gromadzone i odbierane w sposób selektywny. Droższa opcja zakłada możliwość oddania 240 litrów odpadów zmieszanych na miesiąc w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Śmieci posegregowane będą odbierane w ilości nieograniczonej.

Jak z tego wynika, będzie się opłacało segregować wyprodukowane przez nas odpady, albowiem dzięki temu 4-osobowa rodzina zaoszczędzi w miesiącu 24 zł. Selektywnie odbierane będą: papier i tektura (makulatura), tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe i metale, szkło, odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz odpady zielone. Jeżeli zaś chodzi o stawki opłat dla nieruchomości niezamieszkanej, to będą one zależały od wielkości pojemnika (ich pełne zestawienie prezentujemy poniżej – przyp. red.).

Opłatę za odbiór śmieci będzie trzeba uiszczać do 15 dnia każdego miesiąca, począwszy od lipca 2013. Uzyskane w ten sposób pieniądze gmina przeznaczy na pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

Odbieranie zmieszanych śmieci od właścicieli nieruchomości zamieszkanych, w których jest nie więcej niż siedem lokali, prowadzone będzie raz na tydzień w mieście i co dwa tygodnie na terenach wiejskich. Z budynków, w których jest więcej niż siedem mieszkań, odpady będą odbierane raz w tygodniu. W przypadku nieruchomości niezamieszkanych sprawa jest bardziej złożona i najprawdopodobniej wiele szczegółów jeszcze przed lipcem ulegnie modyfikacji.

Warto dodać, iż krotoszyńscy radni zdecydowali także o utworzeniu związku międzygminnego „EKO-SIÓDEMKA”. W jego skład mają wejść wszystkie gminy powiatu krotoszyńskiego oraz Cieszków. – Celem (związku – przyp. red.) będzie wspólne wykonywanie zadań publicznych w zakresie gospodarki odpadami oraz zadań dotyczących zwierząt. Stworzenie nowoczesnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi przy współudziale wielu gmin daje możliwości obniżenia kosztów realizacji tego zadania, jak również pozwala na efektywniejsze ich wykorzystanie – czytamy w uzasadnieniu uchwały.

Po podjęciu wszystkich uchwał burmistrz Jokś nie krył radości. – Pragnę wszystkim radnym podziękować za merytoryczną dyskusję i za tak zdecydowane wsparcie tych trudnych decyzji – powiedział włodarz Krotoszyna. – Jednocześnie chcę złożyć deklarację, że jeśli sejm upora się z wszystkimi nieścisłościami ustawowymi, będę proponował modyfikacje tych nowych przepisów, aby były one w jak najmniejszym stopniu dokuczliwe dla mieszkańców miasta i gminy. W podobnym tonie wypowiadał się Franciszek Marszałek, szef Departamentu Inżynierii Miejskiej. – Wypracowaliśmy najlepszy kompromis – stwierdził. – Te przepisy spowodują, że śmieci wreszcie znikną z lasów czy przydrożnych rowów, że ludzie przestaną palić w piecach tworzywa sztuczne. Największym rezultatem będzie nasze czyste środowisko – spuentował F. Marszałek.

ANDRZEJ KAMIŃSKI 

 

 

Stawki opłat za odbiór odpadów komunalnych dla nieruchomości niezamieszkanych

Odpady zmieszane:

- za pojemnik o pojemności 120 litrów – 20 zł

- za pojemnik o pojemności 240 l – 40 zł

- za pojemnik o pojemności 770 l – 123 zł

- za pojemnik o pojemności 1100 l -173 zł

- za 1 m3 odpadów w pojemniku lub kontenerze o pojemności większej niż 1100 l – 157 zł.

Odpady zbierane w sposób selektywny:

- za pojemnik o pojemności 120 l – 15 zł

- za pojemnik o pojemności 240 l – 29 zł

- za pojemnik o pojemności 770 l – 88 zł

- za pojemnik o pojemności 1100 l – 124 zł

- za 1 m3 odpadów w pojemniku lub kontenerze o pojemności większej niż 1100 l – 112 zł

Kategoria: Aktualności

Spodobał Ci się tekst? Poleć znajomym:
  • banan

    Po co ta “Eko Siódemka”
    kiedy jest Związek Gmin Zlewni Górnej Baryczy jak zdążyłem doczytać. Koszty tej
    organizacji jakie zobaczyłem w ulotce to jakaś sufitowa paranoja. W okręgu siedleckim
    11 gmin za “obsługę śmieciową” taką jak ma robić “Eko
    Siódemka” ustaliło z zewnętrzną firmą stawkę 3X mniejszą. (11 gmin i 3X
    mniej). Ktoś mieszkańców Krotoszyna robi w konia. Następny “rodzynek”
    to ograniczenie pojemników dla odpadów komunalnych. Niezgodne z Ustawą i może
    też to komuś na rękę (do kieszeni). A kwota pobierana za odpady segregowane to
    kuriozum. Prawie w całej Polsce takie odpady odbierane są bezpłatnie przy
    okazji odbioru zmieszanych. Firmy które te segregowane odpady przerabiają
    nieźle na tym zarabiają. Ciekawe, kto z urzędników ma coś wspólnego z sortownią
    odpadów która te segregowane odpady będzie przerabiała.

    Miałem przyjemność odbyć
    kilkanaście rozmów z mieszkańcami Krotoszyna po tej informacji. Tylko
    “rozgoryczenie cenowe” a na pytanie o akcję uświadamiania tylko
    “wielki oczy”. A więc kochani mieszkańcy Krotoszyna przygotujcie się
    na dalsze informacje. Jeżeli to w Waszym mieście tak działa to za chwilę
    otrzymacie stawki za dostawę do wyznaczonych punktów “gabarytów”,
    elektroniki, odpadów budowlanych itp.. I dalej wszystko do lasu. A Pan
    Burmistrz sprzątnie i w następnym roku znów Was po kieszeni. I tak dalej.
    Chętnie bym rzucił okiem na przepływy finansowe w Urzędzie Miasta. Tam musi być
    ciekawie i chyba nie miej wesoło niż z “Ustawą śmieciową”.

    Ze słyszenia wiem, że po
    raz któryś z rzędu wybieracie na Burmistrza tego samego gostka. Gratuluję.

  • mieszkanka

    obawiam sie ze banan ma racje. nie znam sie na tym szczegolowo ale juz mnie wkurza mysle ze tyle bede musiala placic. a co z tym zwiazkiem? tyle kasy poszlo ponoc na plany i mapki i nic z tego nie ma!!

  • mieszkanka Gminy

    Po przeczytaniu artykułu i wypowiedzi czytelników stwierdzić można że np nowa Eko-siódemka to wg mnie nabijanie kasy i robienie nowych miejsc pracy dla rodziny. Natomiast stawki za wywóz odpadów – kwoty strasznie wygórowane (można założyć, że część tych pieniędzy pójdzie do kasy urzędników, co jest niezgodne z ustawą). W innych gminach stawki za odbiór odpadów są mniejsze. Uchwała i takie stawki to nie branie pod uwagę zarobków mieszkańców powiatu krotoszyńskiego. Jedna wielka paranoja. Zakładając, że dwóch rencistów mieszka samych, ponieważ dzieci wyjechały za pracą (są również zameldowane tam gdzie rodzice) będzie płacić: 4x18zł=72 zł; 4x12zł=48 zł, plus za pojemnik np 120litrowy=niech będzie 15 zł. w sumie co miesiąc daje to kwotę 135 zł. Jedne wielkie zdzierstwo przy rencie 1.000,00 zł.Doliczając do tego koszty życia ,opłat mediów itp. pozostaje tylko “bieda”.
    Ustawa o czystości w gminie ma cztery propozycje ściągania od mieszkańców opłat za wywóz śmieci:1) od ilości mieszkańców zameldowanych, 2)od średniej ilości zużycia wody za 6 miesięcy; 3) ryczałtowo-przykładowo, ze dorosły człowiek wyprodukuje np 1,5kg odpadu dziennie razy 30 dni razy stawka za utylizację odpadu 4)od ilości rzeczywistej zamieszkałych mieszkańców.
    W tym jeszcze wchodzą zasady prawidlowej dokumentacji firm odbierajacy6ch odpady, podpisanie umowy np ze strażą miejską o sprawdzanie czy mieszkańcy maja kubły na śmieci i czy regularnie oddają odpady etc. Tematów można by było wypisywać jako potwierdzenie wymogów ustawy. Jednym z takich głównych jest to że to Burmistrz, wójt czy sołtys jest odpowiedzialny za odpady jako przedstawiciel gminy, który zgodnie z nową ustawą jest właścicielem odpadów.
    Zgadzam się z “bananem” : “raz któryś z rzędu wybieracie na Burmistrza tego samego gostka. Gratuluję.” To nie tylko w Krotoszynie, znam też taką gmine która robi to samo bo nie ma kontrkandydata.

Najnowsze wydarzenia

Gumiś dziesiąty na świecie Gumiś dziesiąty na świecie
Sport 17 września 2017 08:20
LOGinLAB w stolicy kraju LOGinLAB w stolicy kraju
Sport 15 września 2017 12:56
Skradł drogocenną biżuterię Skradł drogocenną biżuterię
Aktualności 15 września 2017 10:23
Wszyscy jesteśmy sąsiadami! Wszyscy jesteśmy sąsiadami!
Aktualności 14 września 2017 10:42
Więcej w Aktualności
PUP
O prawie pracy i ubezpieczeniach

Powiatowy Urząd Pracy w Krotoszynie wraz z Państwową Inspekcją Pracy oraz Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w Ostrowie Wlkp. zapraszają pracodawców do...

Zamknij