Od września Szkoła Podstawowa nr 4 w Krotoszynie realizuje rozmaite działania w ramach Programu Comenius „Partnerskie Projekty Szkół”. Niedawno przedstawiciele tej placówki gościli w Hannoverze. Do projektu wzajemnej współpracy przystąpiło pięć europejskich szkół – z Niemiec, Finlandii, Włoch, Anglii i Polski.
Harmonogram działań w ramach programu został opracowany przez nauczycieli z partnerskich szkół podczas wizyty przygotowawczej w Buxton w Anglii. – Chcemy pokazać naszym uczniom, że wszyscy jesteśmy obywatelami zjednoczonej Europy, a jednak zachowujemy rodzime tradycje, historię i kulturę. Realizacja projektu rozpoczęła się od wzajemnego poznania partnerów – wyjaśnia Dorota Rutkowska, wicedyrektor SP nr 4.
Uczniowie z pomocą nauczycieli i rodziców nagrali filmy video, na których przedstawiają się swoim kolegom w języku angielskim i niemieckim oraz opowiadają o swoich ulubionych zajęciach, prezentują swoje zainteresowania i hobby. - Te filmy DVD wysłaliśmy do naszych nowych europejskich przyjaciół. Z radością i zainteresowaniem obejrzeliśmy też nagrania przysłane przez nich. Z kolei w październiku uczniowie napisali listy do nowo poznanych kolegów i koleżanek, ozdabiając je rysunkami i zdjęciami – mówi D. Rutkowska. Kolejnym zadaniem partnerskich szkół było nagranie płyty z jedną zwrotką znanej w całej Europie kolędy „Cicha noc” w rodzimym języku oraz z piosenką o tematyce zimowej, śpiewnej przez dzieci z poszczególnych krajów.
Pierwsze spotkanie uczestników projektu odbyło się w Hannoverze. W dniach 29 listopada – 4 grudnia w Niemczech gościła więc czteroosobowa delegacja z krotoszyńskiej Czwórki – Ewa Kotala-Kluba – koordynatorka projektu i germanistka, wicedyrektor D. Rutkowska, Marta Poczta-Foltynowicz – nauczycielka języka angielskiego, oraz Renata Cierniewska – nauczycielka nauczania zintegrowanego. - Program wizyty był bardzo bogaty. Pierwszego dnia po przyjeździe do Hannoveru uczestnicy z partnerskich szkół mieli okazję się poznać i nawiązać bezpośredni kontakt – informuje wicedyrektor SP nr 4. - Przybyło pięciu nauczycieli z Finlandii, czterech z Anglii i dwóch z Włoch. Największą grupę stanowili oczywiście Niemcy, którzy byli gospodarzami wizyty.
Przybyłe do Hannoveru delegacje z czterech krajów zapoznały się z niemieckim systemem kształcenia. Zorganizowano też wspólne forum wszystkich gości i uczniów. Dzieci wykazały się swoją wiedzą o partnerskich krajach i przygotowały program artystyczny, dedykowany gościom. – Duże wrażenie zrobiła na wszystkich organizacja pracy świetlicy. Po lekcjach, które kończą się o tej samej porze dla większości klas, dzieci pozostające w szkole spotykają się w holu głównym. Podczas przerwy dyżurny nauczyciel zapisuje je, a po pauzie zostają one rozdzielone pod opiekę pracowników świetlicy na zajęcia ruchowe, muzyczne, czytelnicze itp. – opowiada D. Rutkowska.
Nazajutrz goście spotkali się, by dokonać ewaluacji zrealizowanych działań i dyskutować o tych, które czekają ich wkrótce. - Uczniowie będą wysyłać sobie życzenia świąteczne drogą elektroniczną i tradycyjną – kontynuuje wicedyrektor Rutkowska. - Zima jest dobrym czasem, aby oderwać dzieci od komputerów i promować zdrowy styl życia oraz sporty na świeżym powietrzu. Dlatego też mają powstać dzienniczki aktywności fizycznej – dla młodszych rysunkowe, dla starszych w formie pisemnej.
Następnego dnia – w niedzielę – goście zwiedzali miasto. Gospodarze pokazali im najważniejsze zabytki oraz ratusz. Z kolei w poniedziałek mieli okazję obejrzeć m.in. śluzę wiodącą do portu, gdzie płynęły barki z towarami. – Ponadto rozmawialiśmy z dziećmi o ich rodzinach, ulubionych zajęciach i odpowiadaliśmy na ich pytania dotyczące polskiej szkoły. Ostatnie wspólne spotkanie partnerów było poświęcone omówieniu sposobów ewaluacji realizowanych zadań. Przygotowaliśmy narzędzia do ewaluacji, które możemy wykorzystać we własnych szkołach – kończy D. Rutkowska.
Kolejne spotkanie koordynatorów i nauczycieli odbędzie się już w lutym w Kankaanpaa w Finlandii. Warto dodać, iż koszty realizacji projektu pokrywane są w całości z funduszy Unii Europejskiej.
(ANKA)