W miniony weekend 30 członków Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania „Okno Południowej Wielkopolski” wzięło udział w szkoleniu z wizytą studyjną na terenie Złotnik Lubańskich, Chocianowa i okolic w woj. dolnośląskim. Wyjazd współfinansowany był z Unii Europejskiej w ramach Osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Przypomnijmy, że LGD działa na rzecz aktywizacji i rozwoju obszarów wiejskich gmin Krotoszyn, Nowe Skalmierzyce, Ostrów Wlkp., Raszków, Sulmierzyce i Zduny. Wizyta w Złotnikach Lubańskich miała na celu zdobycie podstawowej wiedzy i zasięgnięcie „dobrych praktyk” z zakresu produktu lokalnego, lokalnego znaku promocyjnego i marki lokalnej jako wizytówki LGD.
Pobyt zainaugurowało szkolenie warsztatowe, podczas którego uczestnicy poznali teoretyczne podstawy zagadnień związanych z produktem lokalnym i dziedzictwem regionu. Następnie odbyła się wizyta studyjna, która pozwoliła w praktyce poznać wszystkimi zmysłami niepowtarzalność produktów lokalnych „Wrzosowej Krainy”.
Podczas wizyty w Ekomuzeum ,,Wrzosowa Chata” w Borówkach goście uczestniczyli w wyprawie odkrywców po skarb i w warsztatach zielarskich. Ponadto spróbowali lokalnych produktów tradycyjnych, m.in. oleju ziołowego. W Piernikowym Świecie Wandzi w Przemkowie odbyły się warsztaty lukrowania miodowych pierniczków, a w Ekomuzeum „Pasieka Maja” w Krępie zorganizowano warsztaty pszczelarskie z odlewaniem figurek – świeczek z wosku pszczelego.
Dodatkowymi atrakcjami były zwiedzanie Zapory Złotnickiej i Leśniańskiej na Kwisie, Zamku Czocha w Suchej, Dębu Chrobrego w Piotrowicach oraz podziwianie innych walorów architektoniczno-krajobrazowych południowo-zachodniego obszaru Dolnego Śląska.
Wyjazd był nie tylko wspaniałą okazją do tego, by zdobyć wiedzę i podpatrzeć dorobek innych, ale również inspiracją do podjęcia podobnych działań na naszym terenie. Pierwszym efektem szkolenia ma być powołanie przez LGD grupy roboczej ds. produktu lokalnego, mającej na celu identyfikację lokalnego dziedzictwa, które stanowić mogą zarówno rękodzieło, produkty spożywcze, kultura ludowa, natura i architektura, jak i lokalne imprezy, przyczyniające się do zachowania tradycji oraz tożsamości naszej małej ojczyzny. Przy wykorzystaniu swojego unikatowego charakteru, wzajemnej współpracy organizacji pozarządowych i aktywnych mieszkańców będą mogły stać się wizytówką LGD, a tym samym wspierać promocję i kreować niepowtarzalny wizerunek naszego regionu w kraju, a może nawet za granicą.
OPRAC. (ANKA)