W drodze do pracy lub zwyczajnie przejeżdżając przez miasto, nieraz widujemy szyldy z napisami WULKANIZACJA czy NAPRAWA OPON. Sama wymiana opon jest dla wielu prosta i zrozumiała, ale pod słowem wulkanizacja kryje się coś więcej. O tym, w jaki sposób może być dla nas przydatna ta branża, o swoich początkach w niej i nie tylko, z Krzysztofem Smolińskim, właścicielem firmy wulkanizacyjnej, rozmawiała Alina Kiszenia.
Jest Pan właścicielem firmy wulkanizacyjnej. Proszę o niej opowiedzieć nieco naszym Czytelnikom.
- Zdecydowałem się na otwarcie warsztatu w 2011 roku. Początkowo świadczyliśmy usługi napraw bieżących pojazdów, geometrię kół. Z czasem poszerzyłem działalność o pełen zakres usług wulkanizacyjnych dla aut osobowych i dostawczych.
Co jest najtrudniejsze w prowadzeniu własnego biznesu? Jakie Pan napotyka trudności?
- Najtrudniejszy chyba dla każdego jest zawsze start. Bariery finansowe i bez wątpienia biurokracja – pozwolenia na budowę itp. No i najważniejsze pytanie – czy interes odpowiednio się rozkręci…
Jeszcze niedawno wulkanizacja kojarzyła nam się głównie z klejeniem przebitych dętek czy opon. Dziś ogumienie i wulkanizacja to potężna gałąź branży motoryzacyjnej, prawda?
- Tak, to prawda. Popyt na towary i usługi tego typu z roku na rok się zwiększa. Aut przybywa, zarówno nowych, jak i używanych, a co za tym idzie – rośnie zapotrzebowanie na opony nowe i używane oraz inne części, które ulegają zużyciu.
Wiosna w pełni, a więc już każdy kierowca powinien w swoim samochodzie mieć opony zimowe wymienione na letnie. Co Pan może powiedzieć w tym temacie? Czy wymiana opon powinna być obowiązkowa?
- Uważam, że powinno się stosować opony odpowiednie do danej pory roku, lecz to nadal kwestia dyskusyjna. Jazda na ogumieniu dostosowanym do pory roku zwiększa bezpieczeństwo oraz wpływa na zużycie bieżnika opony. Co do wymiany opon – myślę, że powinna być obowiązkowa, tak jak w wielu innych krajach Europy.
A w jaki sposób kierowcy powinni dbać o ogumienie swoich pojazdów?
- Regularnie kontrolować poziom ciśnienia, aby nie było za dużo ani też za mało. Ważna jest również kontrola stanu zawieszenia w pojeździe, co za tym idzie – geometria kół, gdyż to ona wpływa na równomierne zużywanie się bieżnika opony.
Proszę na koniec powiedzieć, dlaczego zajmuje się Pan akurat branżą motoryzacyjną. Czy samochody to Pańska pasja?
- Myślę, że tak – motoryzacja to moja pasja. Co najważniejsze, lubię się tym zajmować, więc łączę przyjemne z pożytecznym.