Jak pisaliśmy w poprzednim wydaniu GL KROTOSZYN, od 1 lipca zaczęły obowiązywać nowe przepisy w gospodarowaniu odpadami komunalnymi. Okazuje się, iż jeszcze nie wszyscy orientują się w tym ważnym temacie, który przecież dotyczy każdego z nas. Dlatego podajemy garść niezbędnych informacji.
Przypomnijmy, że przed kilkoma miesiącami utworzono Związek Międzygminny EKO-SIÓDEMKA. W jego skład weszły gminy Krotoszyn, Kobylin, Zduny i Cieszków oraz miasto Sulmierzyce. Celem EKO-SIÓDEMKI jest wspólne wykonywanie zadań publicznych w zakresie gospodarki odpadami oraz zadań dotyczących zwierząt. Stworzenie nowoczesnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi przy współudziale wielu gmin miało dać możliwości obniżenia kosztów realizacji tego zadania.
Najbardziej drażliwą kwestią jest wysokość opłat za odbiór śmieci. Stawka za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomości zamieszkanej wyniesie 18 złotych miesięcznie od jednego mieszkańca (czyli – dla przykładu – 4-osobowa rodzina zapłaci 72 zł) albo 10,50 zł (4-osobowa rodzina – 42 zł), jeśli śmieci będą gromadzone i odbierane w sposób selektywny. Droższa opcja zakłada możliwość oddania 240 litrów odpadów zmieszanych na miesiąc w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Śmieci posegregowane będą odbierane w ilości nieograniczonej.
Łatwo więc policzyć, że warto segregować wyprodukowane przez nas odpady, albowiem dzięki temu 4-osobowa rodzina zaoszczędzi w miesiącu 30 zł. Co istotne, władze EKO-SIÓDEMKI wprowadziły ulgi dla rodzin wielodzietnych. Tak więc rodziny, które mają więcej niż dwójkę dzieci, za trzecie i każde kolejne dziecko będą płaciły tylko symboliczną złotówkę. Dotyczy to potomstwa do 18. roku życia bądź – w przypadku uczących się – do 25. roku życia.
Selektywnie odbierane będą: papier i tektura (makulatura), tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe i metale, szkło, odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz odpady zielone. Informacje o tym, co można wrzucać do poszczególnych worków, widoczne są na grafikach. Do pojemnika na zmieszane odpady komunalne wrzucamy natomiast wszystkie te rzeczy, które nie nadają się do segregacji.
Od lipca śmieci odbierane są także od właścicieli nieruchomości, w/na których nikt nie mieszka. Chodzi o cmentarze, ogródki działkowe, targowiska, miejskie instytucje kultury, instytucje państwowe i samorządowe oraz o przedsiębiorstwa, gdzie zatrudnia się do dziesięciu osób w przeliczeniu na pełne etaty. Jeżeli chodzi o stawki opłat za odbiór odpadów dla tych nieruchomości, to zależą one od wielkości pojemnika.
Opłatę za odbiór śmieci należy uiszczać do 10 dnia każdego miesiąca, poczynając od 10 sierpnia. Uzyskane z tego tytułu przez gminy pieniądze mają być przeznaczone na pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
Warto na koniec przypomnieć firmy, które będą świadczyły usługi odbioru i zagospodarowania śmieci od właścicieli nieruchomości na terenie gmin należących do związku EKO-SIÓDEMKA. I tak dla Krotoszyna i Kobylina wybrano krotoszyńskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. W gminie Zduny działać będzie Przedsiębiorstwo Wielobranżowe JANMAR, na terenie Sulmierzyc- Zakład Oczyszczania i Gospodarki Odpadami MZO S.A. z Ostrowa Wlkp., a na obszarze gminy Cieszków śmieci będzie odbierać firma Choma s.c.
ANDRZEJ KAMIŃSKI
CZĘSTOTLIWOŚĆ ODBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH
Odpady zielone z terenów nieruchomości zamieszkałych (od maja do końca listopada):
- na terenach miejskich – co dwa tygodnie
- na terenach wiejskich – raz na miesiąc
Odpady selektywnie zbierane: metale, tworzywa sztuczne, szkło, papier i tektura oraz wielomateriałowe z terenów nieruchomości zamieszkałych (od maja do końca września):
- na terenach miejskich – co dwa tygodnie
- na terenach wiejskich – raz na miesiąc
- w pozostałych miesiącach w roku na wszystkich obszarach zabudowy – raz na miesiąc
Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne z terenów nieruchomości zamieszkałych:
a)na których zlokalizowanych jest nie więcej niż siedem lokali:
- na terenach miejskich – raz na tydzień
- na terenach wiejskich – co dwa tygodnie
b)na których zlokalizowanych jest więcej niż siedem lokali – raz na tydzień