Przez kilka miesięcy będą walczyć nie tylko o cenne nagrody, ale przede wszystkim o powodzenie swojego autorskiego projektu. W konkursie „eSzkoła – Moja Wielkopolska” uczniowie z naszego powiatu zajmą się łowiectwem, powstaniem wielkopolskim, historią kolorów oraz będą pomagać bezdomnym zwierzętom.
Program „eSzkoła – Moja Wielkopolska” obejmuje 105 placówek z całego województwa. Gimnazjaliści i licealiści uczą się metodą projektów z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu – tabletów, laptopów i tablic interaktywnych.
W każdej szkole nad projektami pracują trzy zespoły pod czujnym okiem nauczyciela – opiekuna. Uczniowie, zamiast siedzieć w ławkach i uczyć się matematyki czy przedmiotów przyrodniczych z książek i zeszytów, sami proponują tematy projektów, które realizować będą do końca czerwca na zajęciach pozalekcyjnych.
Na najciekawsze prace głosują uczniowie. Spośród ocenionych najwyżej Rada Naukowa, złożona z profesorów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, wybierze najlepsze i nagrodzi ich twórców podczas finału konkursu. Oprócz UAM projekt koordynują Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego oraz Ogólnopolska Fundacja Edukacji Komputerowej, odpowiedzialna m.in. za instalowanie bezprzewodowego Internetu w każdej ze szkół. Fundusze na realizacje „eSzkoły” w części pochodzą ze środków Unii Europejskiej.
Z naszego powiatu w projekcie biorą udział Gimnazjum im. Zjednoczonej Europy w Koźminie Wlkp., Gimnazjum w Rozdrażewie, Zespół Szkół w Orpiszewie oraz dwa krotoszyńskie licea – I LO im. Hugona Kołłątaja i III LO przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2.
Gimnazjaliści z Koźmina przedstawią najciekawsze miejsca w swoim mieście. Druga grupa zajmie się matematyką w codziennym życiu i pokaże, jak królowa nauk pomaga w pracy i towarzyszy podczas zabawy. Trzeci projekt polegać będzie na ukazaniu działalności myśliwych pod kątem ochrony środowiska, pomocy zwierzętom oraz dbania o otaczającą nas przyrodę.
Młodzież z rozdrażewskiego gimnazjum odkryje uroki swojej wsi i zaprezentuje jej walory architektoniczne oraz przyrodnicze. Druga grupa zajmie się powstaniem wielkopolskim w okolicach Rozdrażewa. Z kolei tropem woskowych tajemnic wyruszą uczniowie pracujący nad kolejnym projektem. Młodzież poszuka odpowiedzi na pytanie, czy wosk woskowi równy. Zbada właściwości tej substancji, możliwości jej wykorzystania oraz obecność w codziennym życiu.
Uczniowie z Orpiszewa zbudują budy dla psów mieszkających w krotoszyńskim schronisku. Z pieniędzy zebranych podczas kwest kupią niezbędne materiały, aby własnoręcznie stworzyć czworonogom nowe mieszkanka. Inna grupa postawiła na dobry smak. Dlatego też przekopują szuflady swoich babć i dziadków w poszukiwaniu tradycyjnych przepisów, a gdy zbiorą już pokaźny materiał, stworzą multimedialną książkę kucharską. Miejscowi uczniowie pragną też poznać producentów lokalnych przysmaków, aby odkryć tradycyjne smaki Orpiszewa i okolic. Zaplanowali już spotkania z pszczelarzami, sadownikami i hodowcami.
Pierwszy projekt licealistów z Kołłątaja dotyczy historii miasta, a dokładnie Księstwa Krotoszyńskiego, które powstało w XIX wieku. Młodzież prześledzi losy właścicieli i dziedziców księstwa – rodu Thurn und Taxis. Informacji o nich szukać będą w archiwach, muzeach, a także w dawnej siedzibie książąt – Ratyzbonie. W drugim projekcie uczniowie podążą krotoszyńskimi ścieżkami biskupa Michała Kozala oraz Mariana Langiewicza, powstańca styczniowego. W trzeciej inicjatywie chodzi o poznanie układu gwiazd Alfa Centauri, a także wytyczenie planu lotu na jedną z nich.
Uczennice z III LO postanowiły zachęcać swoich rówieśników do korzystania z bibliotek. Chcą przekonać ich, że czytanie książek to nie tylko nauka, ale przede wszystkim wspaniały sposób na relaks. Młodzież pracująca nad drugim projektem postanowiła odkryć skarby Muzeum Regionalnego w Krotoszynie. Celem trzeciego projektu jest poznanie historycznego aspektu barw oraz ich oddziaływania na psychikę człowieka. W planach jest zaprojektowanie szaty graficznej jednego ze szkolnych pomieszczeń.
OPRAC. (ANKA)