W Urzędzie Miejskim w Krotoszynie odbyło się spotkanie posłów i senatorów RP ze wszystkich opcji politycznych z lokalnymi władzami samorządowymi. Rozmawiano przede wszystkim o bieżących sprawach, ważnych dla Ziemi Krotoszyńskiej.
W spotkaniu udział wzięli poseł Parlamentu Europejskiego Andrzej Grzyb (Polskie Stronnictwo Ludowe), posłowie RP Tomasz Ławniczak (Prawo i Sprawiedliwość), Jerzy Kozłowski (Kukiz’15), Adam Szłapka (Nowoczesna), Bożena Henczyca (Platforma Obywatelska), Wojciech Ziemniak (PO), senator Łukasz Mikołajczyk (PiS), burmistrz Krotoszyna Franciszek Marszałek oraz wiceburmistrzowie Ryszard Czuszke i Joanna Król-Trąbka, starosta Stanisław Szczotka, przewodniczący Rady Powiatu Leszek Kulka, przewodnicząca Rady Miejskiej w Krotoszynie Zofia Jamka, wiceburmistrz Koźmina Wlkp. Jarosław Ratajczak, burmistrz Kobylina Bernard Jasiński, burmistrz Zdun Tomasz Chudy i wójt Rozdrażewa Mariusz Dymarski.
Sporo dyskutowano o budowie obwodnicy w Krotoszynie i Koźminie Wlkp. Poseł PiS Tomasz Ławniczak zabrał głos jako członek komisji infrastruktury. Odniósł się do zmian dokonanych w Rządowym Programie Budowy Dróg i Autostrad na lata 2014-2023, gdzie nie uwzględniono Krotoszyna. – Plan pomija takie miasta jak Kalisz, Krotoszyn, Ostrów – mówił poseł Ławniczak. – Został przyjęty jeszcze za poprzedniego rządu pani premier Ewy Kopacz. Początkowo w planach była budowa 1800 km za 95 miliardów zł, następnie 3900 km za 107 miliardów zł w ciągu 7 lat. Poddano to poważnej krytyce eksperckiej, uznając za program nierealny. Rząd Beaty Szydło wyliczył, że na wybudowanie 3900 km dróg potrzeba ok. 190 miliardów zł.
Poseł stwierdził, że rząd zamierza kontynuować ten program, ale nie ma gwarancji, że będzie w całości zrealizowany. Planuje się wybudowanie 56 obwodnic, 11 w ramach szybkiego ruchu, a także 95 obwodnic poza schematami ściśle wytyczonymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
- Jedyną realną możliwością, którą widzę, są próby wepchnięcia kolanem tych potrzebujących miast poza schematem GDDKIA, do zamknięcia tego projektu. I to jest zadaniem naszym – parlamentarzystów – kontynuował T. Ławniczak. - Nie będę ukrywał, że najważniejsza dla mnie w tym momencie jest obwodnica Kalisza. To jedyne stutysięczne miasto, które w planach infrastruktury nie ma obwodnicy. Dopiero na kolejnych miejscach są według mnie Krotoszyn lub Koźmin – stwierdził poseł.
Starosta Stanisław Szczotka podkreślił, że poniesiono wysokie koszty na niezbędną dokumentację czy ekspertyzy potrzebne do wydania opinii na temat budowy obwodnicy miejscowości Cieszków, Zduny i Krotoszyn. – Wydano publiczne pieniądze, które nie są moją prywatną własnością – zaznaczył. - Dlatego jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie, będziemy zmuszeni oddać sprawę do sądu o zmarnowanie publicznych środków – zapowiedział starosta.
Na spotkaniu mówiono także o szpitalu i ogólnej sytuacji miasta i całego powiatu. Leszek Kulka apelował do parlamentarzystów, żeby aktywniej włączyli się do prezentacji powiatowego szpitala. – Włożyliśmy w szpital 20 milionów zł, wiele zrobiliśmy na jego rzecz, zachęcałbym do większej prezentacji tych obiektów – oznajmił przewodniczący Rady Powiatu Krotoszyńskiego.
Poseł PO Wojciech Ziemniak skomentował sytuację Krotoszyna. Jego zdaniem należałoby zaplanować nowe rozszerzenie samorządów, nadać im nowe zadania i możliwości decydowania o sobie. Proponował, by gminy miały większy udział we wpływach z podatku PIT i CIT. - Potrzebne byłoby nowe otwarcie dla samorządów – oświadczył poseł PO. - Ostatnio byłem w Krotoszynie 15 lat temu i widzę, że bardzo wiele się zmieniło. Miasto się rozwinęło, ale to miasto potrzebuje wzmocnienia roli samorządu – przyznał W. Ziemniak.
MICHAŁ KOBUSZYŃSKI