Matura w krotoszyńskich szkołach jest oceniana bardzo dobrze przez Wydział Edukacji, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego. Wyniki większości szkół prowadzonych przez powiat zadowalają i plasują nas wysoko w porównaniu do wyników w województwie, okręgu czy kraju.
- Analizując wyniki egzaminów, należy korzystać ze sprawdzonych i ujednoliconych danych – wyjaśnia Przemysław Wójcik (na zdjęciu), naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu. – Nie powinno się także porównywać liceów i techników, wyników „starej” matury z „nową”. Pobieżne, nie wnikliwe interpretowanie wyników i wyciąganie zbyt pochopnych wniosków może skrzywdzić uczniów oraz szkoły – oznajmia.
Tegoroczna matura może być jednak powodem do zadowolenia. Choć na razie możemy analizować tylko zdawalność, nie zaś średnie wyniki, które Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu zaprezentuje dopiero w październiku, to już teraz wiadomo, że większość szkół z naszego powiatu po raz kolejny poradziła sobie dobrze na tym egzaminie.
Z danych przesłanych ze szkół, a opracowanych przez Wydział Edukacji, Kultury i Sportu, wynika, że zdawalność matury w powiecie w większości placówek jest wyższa od średnich wyników w województwie, okręgu i czy całym kraju.
Tegoroczna zdawalność nowej matury w liceach w całym kraju to 80%, w Wielkopolsce – 77%. Wielkopolskie technika zdające maturę na starych zasadach wyprzedziły kraj o dwa punkty procentowe, uzyskując zdawalność na poziomie 66%. Trzeba zwrócić uwagę na fakt, że w technikach często akcent kładziony jest na egzamin zawodowy, który niejednokrotnie bywa trudniejszy do zdania niż matura (z części praktycznej trzeba uzyskać minimum 75%, z teoretycznej 51%, w przypadku egzaminu maturalnego próg zdawalności to 30% – przyp. red.).
Dlatego wynik 85,71% zdawalności uzyskany przez Technikum nr 1 w Krotoszynie, przy 70 uczniach podchodzących do egzaminu (60 zdało), a także 85,33% w Technikum nr 2 (75 maturzystów przystąpiło, 64 zdało) to bardzo dobre rezultaty na tle średnich wyników w Wielkopolsce i kraju. To powyżej średniego wyniku zdawalności wszystkich szkół w powiecie. W Technikum nr 3 w Krotoszynie do matury podeszło 11 uczniów, 5 uzyskało przepustkę do kontynuowania edukacji na uczelniach wyższych, średnia zdawalność wyniosła 45,45%. Wysoki wynik uzyskało Technikum w Koźminie – 46 z 58 maturzystów zdało egzamin dojrzałości przy średniej zdawalności 79,31%.
Wśród liceów najlepszy wynik osiągnął krotoszyński Kołłątaj ze zdawalnością na poziomie 93,71%, dużo powyżej średniej w Wielkopolsce i kraju. Do egzaminu przystąpiło 143 uczniów, zdało go 134. – Kołłątajowcy poradzili sobie bardzo dobrze. Jesteśmy zadowoleni, uczniom i nauczycielom należy pogratulować takich wyników – przyznaje Elżbieta Płóciennik, dyrektor I LO im. H. Kołłątaja.
Zdawalność 77,78% uzyskało II LO w Krotoszynie, przy czym z 18 przystępujących egzamin zdało 14 uczniów. W III LO w Krotoszynie zdawalność wyniosła 74,07%, 27 uczniów przystąpiło do egzaminu, a zdało go 20. Wynik 63,41% uzyskało I LO w Koźminie, 26 z 41 absolwentów otrzymało świadectwo maturalne – to stosunkowo słabszy wynik na tle pozostałych liceów.
W sumie maturę zdało 369 uczniów ze szkół powiatu krotoszyńskiego, uzyskując 83,30% zdawalności (procent wyższy niż średnia województwa – 72% i kraju – 74%). Prawo do poprawki ma 57 osób, czyli 77% absolwentów, którym nie powiodło się na egzaminie majowym. Po zdaniu tego egzaminu (w większości przypadków z matematyki) również uzyskają prawo ubiegania się o indeksy uczelni wyższych w rekrutacji dodatkowej.
Absolwenci najlepiej poradzili sobie z przedmiotami zdawanymi ustnie – język polski i w liceach, i w technikach miał zdawalność 98,64%, język obcy – 98,42%. Wyniki te niewiele różnią się od średniej krajowej – 98,5%. Królowa nauk okazała się łaskawa dla krotoszyńskich absolwentów – rezultat w kraju to 76,0%, natomiast nasi uczniowie uzyskali 87,30%. Także z języka polskiego pisemnego mamy wynik zbliżony do krajowego – 97,97% w powiecie, 98% w Polsce).
- Moim zdaniem tegoroczna matura była łatwiejsza od poprzedniej – mówi Ania, absolwentka Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. K. F. Libelta. – Choć dużym zaskoczeniem był język polski ze względu na tematy. Z kolei matematyka nie sprawiła mi większych problemów, zadania były raczej standardowe i nie wymagały dużego wysiłku. Jeśli chodzi o języki obce, to w moim odczuciu angielski był znacznie prostszy od niemieckiego. Zadanie ze słuchu o niemieckich politykach można zaliczyć do tych trudniejszych. Z wyników jestem bardzo zadowolona, wszyscy moi znajomi zdali i to na stosunkowo wysokim poziomie.
- Każdy osiąga sukces na miarę swoich możliwości – stwierdza Przemysław Wójcik. – Generalnie wyniki są bardzo dobre. Oczywiście ważne jest, żeby nie wpaść w samozachwyt, lecz na podstawie ewaluacji poprawiać się w słabszych obszarach.
Aby osiągać jeszcze lepsze rezultaty w przyszłości, statystyki wszystkich egzaminów analizowane są w szkołach – na radach pedagogicznych, a wnioski realizowane w trakcie roku szkolnego. – Korzystanie wyłącznie ze statystyk dopuszcza możliwość selektywnego wybierania tylko korzystnych informacji, żeby nie powiedzieć – manipulacji – kontynuuje Wójcik. Dlatego najważniejsze będą późniejsze analizy wyników, wykonane przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Poznaniu i rady pedagogiczne szkół oraz wypracowanie wniosków do pracy z przyszłorocznymi maturzystami.
- Coraz częściej widzimy wielki potencjał uczniów – oznajmia Arleta Fabisiak-Płonka. – Na szczęście powoli zatrzymuje się niekorzystny trend na wyjazdy do szkół w dużych ośrodkach. Tylko własną pracą można coś osiągnąć, a nasze szkoły zapewniają uczniom warunki nie gorsze od placówek w dużych miastach czy też w sąsiednich powiatach.
Dzięki wglądowi do systemu elektronicznego naboru starostwo widzi laureatów konkursów i olimpiad, którzy chcą się uczyć w szkołach krotoszyńskich. Uczniowie techników i liceów osiągają znaczące sukcesy na szczeblu wojewódzkim i ogólnopolskim. – W tym roku stypendium starosty otrzyma 14 uczniów ze średnią powyżej 5,3. Młodzież chce się uczyć. Trzeba tylko dostrzec ich sukcesy i nagrodzić wysiłek. Aby lepiej się rozwijać, potrzebna jest zmiana myślenia i nastawienia. Nie trzeba wyjeżdżać do większych miast ze względu na przekonanie, że w przyszłości będzie się miało łatwiejszy dostęp do uczelni wyższych – przekonuje Wójcik.
Szkoły już z zaangażowaniem współpracują ze środowiskami akademickimi, organizowane są praktyki, projekty na uczelniach czy wideokonferencje. To przybliża uczniów do kolejnego etapu edukacji.
- Powinniśmy być wszyscy zadowoleni. Tegoroczna matura to sukces – podsumowuje Wójcik. - W tym miejscu chciałbym w imieniu Zarządu Powiatu Krotoszyńskiego i swoim serdecznie pogratulować osiągniętych wyników maturzystom i szkołom – dodaje.
(ANIA)